onsdag 2 mars 2011

Det godaste pajreceptet jag hittat

Imorgon är näst sista dagen jag jobbar på akutmottagningen.....kanske för alltid. Resterande delen av min AT kommer jag vara på vårdcentral och på psykiatriska kliniken. Jag måste säga att nästan alla sköterskor och undersköterskor på akutmottagningen är otroligt trevliga och hjälpsamma! :-)

Imorgon blir det äppelpaj.



Till en stor paj:
  • 250g smör
  • 2 dl socker
  • 1½ dl kokos
  • ca 4 dl vetemjöl
  • 1½ dl havregryn
  • 100g vit choklad
  • 8 äpplen
  • ca 2 msk smör
  • ca 2 msk socker
  • 1½ tsk malen kanel
  • 1 tsk malen ingefära
  • Milda vaniljvisp
Gör såhär:
  1. Vispa vaniljkrämen hårt och stäl i kyl.
  2. Skala och skär äpplena i bitar. Stek i smör, socker, ingefära och kanel.
  3. Sätt ugnen på 200 grader.
  4. Blanda smör, socker, kokos och vetemjöl. Ha till sist i havregryn.
  5. Lägg de stekta äppelbitarna i en ugnsfast form. Hacka den vita chokladen i ganska stora bitar, häll i det i formen, ovanpå äppelbitarna. Smula över smuldegen.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 25 min.
  7. När pajen svalnat, servera med vaniljkräm.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...