söndag 9 januari 2011

Fotografera dans

Det är intressant att höra vad andra har för kamerainställningar. Så här gör jag när jag fotograferar på dans.
  • Jag använder kamerahuset Nikon D90, objektivet Nikkor 50mm 1.4 D och ingen blixt.
  • Ofta är det mörkt och i alla fall så här års har jag automatiskt ISO från 200 tom 3200, med en lägsta slutarhastighet på 1/60s.
  • Bildkontrollen har jag på standard, men med lite ökad skärpa.
  • Vitbalansen ställer jag oftast in manuellt, eftersom ljuset ibland tenderar att vara rödgult och då har jag den ofta inställd på 2500K och lite åt det gröna hållet.
  • Jag fotar i kvalitet JPEG large fine.
  • Kontinuerlig fokussökning när jag fotar dansparen, men inte när jag tar scenfotografier.
  • Oftast neutral exponering, men när jag tar scenbilder brukar jag underexponera ungefär ett bländarsteg, eftersom strålkastarljuset annars ger utbrända högdagrar.
  • Under foxtrot brukar jag sträva efter en slutartid kring 1/50s-1/60s och under bugg kring 1/80s-1/100s. Bländartalet får bli därefter, är det riktigt mörkt blir det ju 1.4, men då blir det väldigt många bilder med dålig skärpa. Jag har hellre ISO 3200 och bländartal 2.0, än lägre ISO och större bländare, därför har jag oftast kameran på manuellt läge, så jag kan välja både bländare och slutare. När det gäller scenfotografier, brukar jag ställa kameran på slutarprioritet, med en slutartid på ca 1/50s (lite beroende på hur vilda de är på scenen ;-)).
  • Jag tar många foton, ofta minst 1400 st per kväll, eftersom det är så mörkt och skärpedjupet är så kort blir det få skarpa bilder!
  • Efterbehandlar gör jag i Picasa. Jag redigerar endast genom att beskära och ibland öka kontrasten.

2 kommentarer:

mikael sa...

1. Nikon D300, blixt, någon slags vidvinkel.

2. ISO 1000 - 1250. Slutarhastighet mellan 1/10 - 1/20. Blixten på andra ridån för att inte frysa objektet helt och bakgrunden inte alls.

3. Vitbalansen på automatik för att sedan korrigeras i efterhand eftersom jag plåtar i raw.

4. Scenbilder plåtas också med blixt på andra ridå. Låter dansbandens ljussättning styra exponeringen för att få med den rätta livekänslan. Använder ofta 300 mm.

5. Tar rätt många bilder under en kväll, men raderar under kvällen bilder som jag vet inte funkar. Brukar sluta med ca 100 bilder varav kanske 75 faller bort vid en närmare titt.

6. Anväder Lightroom och photoshop för efterbehandling.

Jessa sa...

Hejsan! Jag hittade till din blogg av en slump, kanske via facebook tror jag. Tror du brukar dansa te Gamblers, om jag inte minns fel? Har precis köpt en systemkamera och tar gärna emot tips från dig... :D Kanske vi ses på yesterday?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...