måndag 1 augusti 2011

Köpa kamera

Det är verkligen inne nu att intressera sig för fotografering. När jag ville börja fota för ett år sedan och skulle köpa kamera visste jag ingenting. Jag hade turen att ha många vänner som fotar och jag frågade dem väldigt mycket om vilken kameramodell jag skulle välja.

Här är mina tips:

  • Vet du redan nu vad det är du vill fota? Är kameran snarare till för att kunna minnas händelser, än för att du vill lära dig mer om fotografering rent allmänt? I så fall skulle jag satsa på någon av de enklaste amatörmodellerna av systemkameror. 
  • Är man, eller tror man att man kommer bli, intresserad av fotografering tycker jag inte man ska dra sig för att köpa en dyr kamera, även om man aldrig fotat tidigare. Min första kamera var en Nikon D90, som är en av de bästa amatörmodellerna. Efter att ha läst instruktionsboken (som var lättsäst!) tycker jag inte att det var svårt att förstå sig på kameran. Jag var väldigt nöjd med kamera, men hade gärna haft en ännu bättre modell om jag haft råd.
  • Nikon eller Canon verkar gaska likvärdiga tycker jag. Men titta på bilder tagna med de olika kameramärkena och se vilka du gillar bäst. För jag tycker att färgprofilerna skiljer sig åt, även om det kanske är marginellt. Känner du någon du kan låna objektiv av, så skulle jag välja märke så att objektiven passade ( i alla fall om det rör sig om Nikon eller Canon).
  • Enklare kameramodeller saknar autofokusmotor i kamerahuset, det gör att man måste fokusera manuellt om man använder något äldre objektiv. Något jag skulle undvika.
  • Köp ett fast 50mm objektiv med bländare 1,4 eller 1,8. Det var det enda objektivet jag använde hela första halvåret och det fungerar till det mesta. Bäst av allt är att det går att fota i ljussvaga miljöer och man kan lätt göra bakgrunden suddig, vilket är snyggt. Nackdelen är förstås att man inte kan zooma in eller ut (om det nu är någon nackdel).
  • Köp UV-filter till objektivet. En glasskiva man sätter frampå objektivet, främst i syfte att förhindra skador på själva objektivet. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...