onsdag 3 augusti 2011

Börja fotografera

  • Lär dig hur bländare, slutartid och ISO-känslighet hänger ihop. Läs kamerans instruktionsbok. Om jag inte gjort det, skulle jag fortfarande tycka fotogarfering var tråkigt. 
  • Undvik autoläget, i alla fall i början. Prova att ställa in allt manuellt. Då lär man sig kameran. 
  • Ta med kameran ofta eller jämt. De bästa bildmöjligheterna ser jag oftast de gånger jag lämnat kameran hemma...
  • Jag sätter bara på linsskyddet när kameran är hemma. Man missar lätt ögonblicksbilder annars. Har man bara UV-filter så behöver man inte oroa sig särskilt för att repa objektivglaset. 
  • Även då jag inte kan/får ha kameran med mig, försöker jag se "bilder" man skulle kunna ta.
  • Var noga med ljuset! Det ska vara jämnt. Skuggor i folks ansikten förstör ofta bilderna helt. Fota i skugga eller i gryning eller skymning. Mulna dagar är jättebra, då man inte behöver bry sig så mycket.
  • Tänk på att en enhetlig bakgrund ofta gör att bilderna ser proffsiga ut.
  • Det gamla vanliga tipset att fota saker ur ovanliga vinklar är bra. Ställ dig på stolar eller böj dig ner. 
  • Att fota kända byggnader eller föremål tycker jag inte alltid är så roligt. Det finns redan en massa likadana bilder. Istället försöker jag ibland fota detaljer eller saker i omgivningen, som ändå ger en förståelse för vad det är eller vilken plats man är på.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...