söndag 28 oktober 2012

Baka kaka

Saker som jag lärt mig (ofta den hårda vägen ;-)) när jag bakat genom åren:
  • Smörj och mjöla/bröa hellre en gång för mycket än en gång för lite.
  • Använd INTE mellangrädde till tårtor. Visst går den att vispa, men så fort den blir fast, börjar den att skära sig och bli vattnig.
  • När jag gör tårtor gör jag för mycket fyllning, hellre slänga en del, än att det inte räcker.
  • När man gör marsipanfigurer, tex dekorationsrosor, färga inte marsipanen för mycket. Det ser bara billigt och hemgjort ut.
  • Vill man att spritsad grädde ska se proffsig ut ska man använda stora tyllar.
  • Jag sätter alltid på ugnen när jag jäser degar, och ställer bunken på spisen ovanför ventilen från ugnen.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...