fredag 1 april 2011

Träning genom åren

När jag var liten var jag rätt lat. Gick någon enstaka gång på barndans.

7 år- Började på Norsholms ungdomscirkus. Fortsatte tills jag blev 10 år. Det var hård träning ca tre gånger i veckan. Styrketräningen kommer jag aldrig att glömma. Det var alltid "100, 100, 100", vilket betydde 100 vardera av armhävningar, sit ups och ryggböj. Utöver det, annan styrketräning samt akrobatisk träning och mycket strechning. Tränarna var hårda, några av dem var nyinflyttande från Ryssland. Det räckte inte med att kunna sitta i spagat och split, utan vi fick sitta i spagat och sedan sätta upp främre foten på en pall, medan tränaren tryckte ner våra kroppar mot marken. Vi stod i brygga och strävade hela tiden efter att flytta händerna närmare hälarna. Till och med jag som är ganska stel i ryggen lyckades till slut böja ryggen bakåt så mycket att jag kunde titta fram med huvudet mellan benen. Det var säkert inte jättebra för kroppen, men det var disciplinerande träning och så hårt som då har jag nog aldrig kämpat. Belöningen kom när vi fick uppträda i vackra kläder på somrarna.

10 år- Jag och en kompis börjar på jazzdans på Rune Lagers dansskola. Efter första terminen för vi vara med på den obligatoriska uppvisningen utklädda till majskolvar....jag var inte helt nöjd ;-). Provade sedan på flera danser, bla showdans, disco freestyle och cheerleading.

13 år- Börjar högstadiet och kommer in i dansklass. Det innebar ca fem timmar dans varje vecka på skoltid. Vi dansade mest balett och jazz, men även streetfunk, fridans, folkdans och showdans. Sedan hade vi uppvisning för vänner och släkt några gånger per år. Det var verkligen jätteroligt!

15 år- Börjar träna på gym. Fortsätter ända tills jag blir 21 år. Tränar tungt och mot slutet tre styrkepass per vecka. Försöker vid något tillfälle bulka, men har svårare att efteråt lyckas deffa! ;-) Blir rätt stark, men ser inte så jättestark ut...

18 år- Börjar träna på Friskis & Svettis, tränar både på gym och gympapass. De sista åren, innan jag slutar träna vid 21 års ålder blir det fem till sex pass per vecka. Det är roligt och jag gillar nog endorfinerna ganska mycket. Tycker om att ta ut mig på intensivpassen.

19 år- Börjar spela tennis. Pappa jobbar som tennistränare och gör allt han kan för att lära mig spela tennis. Det går sådär. Jag har ett hopplöst dåligt bollsinne, men idag är jag i alla fall klart bättre än när jag började. Spelar mycket, lite eller ingenting i perioder. Ute på grusbanorna är allra roligast.

22 år- Börjar en buggkurs. Bara en gång i veckan och i form av fysisk aktivitet är det inget jämfört med vad jag tidigare var van vid. Men det är socialt och efter några gånger kommer jag på att bugg är rätt kul! Fortsätter sporadiskt med ytterligare två kurser de kommande åren. Provar att gå ut och socialdansa någon enstaka gång. Läskigt, men jag blir fascinerad av dansvärlden. Tänker att jag aldrig skulle passa in där och kunna bli en av "dem".

25 år- Börjar gå ut och socialdansa mer regelbundet, vilket i början betyder en gång i månaden. Provar foxtrot, men tycker det verkar vara en tråkig dans.

26 år- Börjar åka runt och dansa, en till två gånger i veckan. Bugg och foxtrot tycker jag är lika roligt. Börjar styrketräna igen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...