torsdag 17 februari 2011

Chokladsemlor

Ombyte förnöjer, men original brukar ändå vara bäst. Kunde i alla fall inte låta bli att testa chokladsemlor. Jag är lite besatt av semlor, de tilltalar mig. Inte bara smaken, utan även själva designen!



De var faktiskt jättegoda, över förväntan! :-)

Till 16 små semlor:
  • 2½ dl mjölk
  • 25g jäst
  • ½ dl strösocker
  • 2 krm salt
  • 3 msk kakao
  • ca 7 dl vetemjöl
  • 75g rumsvarmt smör
  • 1 ägg
  • florsocker
  • kakao
  • vispgrädde
  • mandelmassa
  • vanlijsocker
  • mjölk

Gör såhär:
  1. Värm mjölken till 37 grader. Smula i jästen. Blanda i socker, salt, kakao och nästan allt mjöl, degen ska inte vara torr. Blanda i smöret. Låt degen jäsa i 45 min.
  2. Dela i 16 bitar. Rulla till bollar, låt jäsa på plåt i 25 min.
  3. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 7 min, 225 grader.
  4. Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao. Ta 1 msk kakao och 1 msk florsocker på 2 dl ovispad grädde.
  5. Riv mandelmassan och blanda i lite vamiljsocker och lite mjölk.
  6. Fyll bullarna och pudra över florsocker.
Tips 1: Ha inte i för mkt mjöl och grädda inte för länge, eftersom kakao torkar ut (precis som saffran).
Tips 2: Vaniljsocker i mandelmassan gör stor skillnad, men ta inte för mycket.
Tips 3: Snåla inte på grädde och mandelmassa.


1 kommentar:

Made by Ina sa...

Ser ju jätte gott ut. Vi måste få till en fika snart...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...