måndag 23 september 2013

Väverier

Jag har besökt flera stycken det senaste året och slutsatsen är att de är väldigt olika. Såhär tycker jag om dem:

Elin handväverska:
+ Lin, ull, bomull, växtfärger...fantastiska tyger såklart.
- Finns inga nackdelar


+ Gamla skyttelvävstolar, som inte ger någon omönstrad stadkant. Fin butiksmiljö.
- Lite väl moderna färger på många tyger. Nästa inga hellinne- eller ylletyger.


+ Allt är hellinne. Vackra färger. Eget spinneri. Flertalet gamla skyttelvävstolar.
- Uteslutande enfärgad varp, vilket betyder, att det aldrig är korsande ränder i deras mönster.


+ Fascinerande teknik. Jacquardvävstolar som möjliggör helt oregelbundna mönster. 
- Nästan bara bomullstyger. Tjocka tyger anpassade för vårt stryk- och mangelfria liv. 


Klässbols har jag inte besökt än...tror det kommer bli en favorit.

1 kommentar:

Mikael E. sa...

I Klässbol har inte jag heller varit än men jag har läst boken om dem. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...