fredag 24 februari 2012

Raw eller Jpeg

Det går i perioder om jag föredrar Raw eller Jpeg. För tillfället fotar jag i båda formaten samtidigt, för att se vad jag använder mig mest av. Fast det finns tillfällen när jag bara fotar i Jpeg, tex dansbilder, eftersom det gäller att ta många bilder fort.

Brukar man inte redigera sina bilder, bör man definitivt fota i Jpeg, eftersom Raw-bilderna ofta är kontrastlösa och ser tråkiga ut, utan redigering. Dessutom tar de onödigt mycket plats. Fotar man i svåra ljusförhållanden tjänar man på att använda Raw-format, eftersom fler detaljer i högdagrar och skuggor finns bevarade.

Bilden nedan är tagen på Nygatan i Norrköping under sen eftermiddag. Raw-bilden blev klart bättre än Jpeg, efter redigering.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...