torsdag 13 februari 2014

Minnen

Jag hämtade upp min tvätt från tvättstugan i sista sekunden, min granne, som hade tiden efter, var där i god tid. –Du kan ha kvar tvätten i torktumlaren, den använder jag ändå inte. Du vet, jag är van att hänga all tvätt, sa hon.

Det slog mig, att i framtiden kommer ingen längre säga så. Det spelar ingen roll att det blivit trendigt med husmorssysslor. Att vi lär oss mangla lakan, pressa kläder och krusa örngottsband, den där fliten, arbetsviljan och inställningen att småsaker får ta lång tid, den har jag aldrig sett hos någon i min ålder, knappt i generationen över heller. Det är något som bara kommer leva kvar i minnet av våra far- och morföräldrar..


3 kommentarer:

kajsa sa...

Jag hänger gärna också min tvätt! Dels så håller kläderna bättre men jag älskar att tvätta (även om maskinen gör jobbet). Att sortera, vända ut och in, tömma fickor... och sen hänga den.. Rogivande.. Och sambon klagar ju inte direkt på mitt annorlunda sätt att koppla av :)

S. sa...

Jag förstår dig, tycker också det är kul att tvätta om jag har tid. Gillar ännu mer att stryka..fast tyvärr är jag genomgående ändå rätt lat! :-P

Mikael E. sa...

Jag hänger också tvätt men mest för att jag tycker det är onödigt att köpa en tumlare och hålla den med ström...
Annars håller jag med dig att den fliten som du beskriver har nog försvunnit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...