lördag 22 februari 2014

Kanske finaste huset i stan?

Visst finns det också en massa fina stenhus, men de är så uppenbart ståtliga och påkostade. Det här huset sticker ut just för att det har så många orörda originaldetaljer.
  • Fönstren och ytterdörren ligger i liv med fasaden, alltså har det inte gjorts någon ful utvändig tilläggsisolering i efterhand.
  • Titta på stuprännorna! De har tunna dimensioner som är anpassade för olika mängd vatten beroende på var de sitter. Dessutom är de målade i fasadens kulörer för att bli så diskreta som möjligt, och så har de skarpa vinklar längst ned.
  • Balkongen har lågt räcke.
  • Entrédörr i ek, med ett enkelt tunt tak ovanför.
  • Eternitplattor som fasadbeklädnad, det kan man väl tycka vad man vill om, men nuförtiden när det inte längre är så vanligt förekommande tycker jag faktiskt det är fint!
Om man jämför med nya eller renoverade hus, som ofta har grova lockpaneler, klumpiga likstora stuprännor, överdimensionerade balkongräcken och insjunkna fönster, måste man väl tycka det här är fint? Eller?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Fia..! Nu ser du väl bara expert-detaljer o inte helheten?
För övrigt trodde jag att mitt hus är stan's finaste - speciellt nu när det har sadeltak över entrén! :-)
/ Moster

S. sa...

Haha, nä, jag tycker det riktigt lyser om hela huset! :-) på riktigt. Men jag kan hålla med om att ditt o mormors o morfars hus också är jättefina :-) såklart!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...