torsdag 10 november 2011

Pistagebullar

Blir ungefär 20 bullar
  • 75 g smör
  • ca 7,5 dl vetemjöl
  • 0,75 dl socker
  • 2 krm salt
  • 25g jäst
  • 2,5dl mjölk
  • Russin
  • 300g mandelmassa
  • pistageessens*
  • ca 75g smör
  • 2 äggulor och 1 äggvita till pensling
  • pärlsocker
  1. Smält smör, häll i mjölk. Värm till 37 grader och blanda med jästen. Häll i socker, salt och mjöl. Rör ihop till en deg. Låt jäsa ca 30 min. 
  2. Riv mandelmassan och blanda med pstageessens. Kavla ut degen tunnt. Bre på smör, riv över pustagemandelmassan och strö på russin. Rulla ihop och skär skivor. låt bullarna jäsa på plåt ca 30 min. 
  3. Pensla med ägg, strö över pärlsocker. Grädda ca 10 min i 225 grader.
Jag hade ingen kardemumma hemma, annars hade jag haft i det i degen.


* Den jag använde kommer härifrån


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...