tisdag 15 november 2011

Oftast bra att allt inte blir som man vill

Jag har sökt fotokurser till våren. Jag antar att jag kan vara säker på att komma in.

När jag sökte läkarprogrammet 2003 kom jag inte in. Man skulle kunna säga att jag målat in mig i ett hörn, jag hade ett VG och det var i bild. Estetisk verksamhet var ett kärnämne, som man inte kunde byta ut mot någon annan kurs.  Det gick inte heller att läsa upp estetiska ämnen på Komvux. För min del hade det alltså varit mycket bättre att ha haft VG i tex matte, biologi eller något annat teoretiskt ämne. Men jag hade tur, för till slut fick jag göra särskild prövning i bild, bara för att min tidigare bildlärare var snäll och ställde upp.

Jag fick läsa konsthistoria och öva på att måla. Mina bilder nådde aldrig upp till något MVG, men jag fick det ändå och jag fick dessutom ett intresse för konsthistoria, som jag tidigare tyckt varit jättetråkigt. Utan VG i bild hade jag alltså aldrig upptäckt Cézanne...honom skriver jag nog mer om någon annan gång.


Paul Cézanne 1839-1906, överst: Les Grandes Baigneuses 1900-1905, till vänster: Femme à la Cafétière 1890/95, till höger: Nature Morte au Panier des Fruits 1888-1890.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...