onsdag 22 december 2010

Saffransbröd

Sedan jag var i sjuårsåldern har jag varje år gjort "prästens hår" (längst fram). Den blir alltid kvar till sist eftersom den är så stor! :-S 


Lussekatter

Ingredienser:
  • 50g jäst
  • 100g smör
  • 5 dl mjölk
  • 250g kesella
  • 1½g saffran (3 påsar)
  • 1½ dl socker
  • ½ tsk salt
  • 2 dl russin
  • ca 17 dl vetemjöl
  • 300g mandelmassa
  • 1 ägg till pensling
Gör såhär:
  1. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör om.
  2. Tillsätt kvarg, socker och salt.
  3. Mal lite socker tillsammans med saffranet och tillsätt även det.
  4. Blanda i det mesta av mjölet. Låt sedan degen jäsa i 40 min.
  5. Riv mandelmassa grovt och ha i det i degen, medan den knådas ytterligare ett tag. Ev behövs mer mjöl.
  6. Baka sedan ut till lussekatter, låt dem jäsa på plåt i 30 min. Sätt ugnen på 220 grader.
  7. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin.
  8. Grädda i drygt 10 min i mitten av ugnen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...