tisdag 10 april 2012

Knäppt!

Skyltdockorna blir allt magrare, samtidigt som det blir mer och mer ok att prata om hur äckligt och oattraktivt det är att vara smal. Knäppt, tycker jag. För det första har inte alla magra människor ätstörningar. Tarmsjukdomar, cancer, allergier, autoimmuna sjukdomar, depressioner, med mera, kan också göra att man blir väldigt smal. Att då få höra att man är onormal och ful, är väl jättekonstigt? För det andra tror jag inte personer med anorexi eller bulimi blir det minsta friskare av att höra att de är oattraktiva och otäcka. De flesta har redan dåligt självförtroende så det räcker.

Visst är det jättedumt med magra modeller och skyltdockor, men att påpeka att de är fula tror jag ligger långt ifrån lösningen på ätstörningar. Däremot tror jag killar, som verkligen gillar sina tjejer precis som de ser ut, gör en större insats än de fattar. Det är i alla fall mycket svårare att tycka illa om något som någon annan verkligen uppskattar...

Och ja, jag vet, det är inte bara tjejer som har ätstörningar och alla par är inte heterosexuella. Men det blev enklast att skriva så :-).

Bild stulen från facebook.

1 kommentar:

Mikael E. sa...

Klok åsikt och väl formulerat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...