onsdag 11 januari 2012

Inte i frysen!

"Det har de senaste åren florerat något som nästan kan betecknas som en vandringshistoria om att malet kaffe ska förvaras i frysen för att hålla så länge som möjligt. Svaret är nej."

Kylskåp. Den låga temperaturen påverkar kaffet mycket lite, men den höga luftfuktigheten påskyndar oxideringen av kaffet. Är rumstemperaturen mellan 25 och 30 grader kan det ändå vara en god idé att förvara kaffet i kylskåpet, men då ska man använda en lufttät behållare.

Frys. Bönornas cellstruktur förstörs dramatiskt vid nedfrysning. Vattnet utvidgas och får cellväggarna att rämna

"När allt kommer omkring är det mycket enkelt att förvara kaffet. Förvara det på en torr mörk plats och tänk på tiden. Om vi ska vara lite hårda vill jag säga, att hela bönor håller sig i två till tre veckor i en sluten behållare som öppnas dagligen, medan malet kaffe, ja... är det för hårt att säga tre dagar? Jag tror tyvärr det är sant."

Fån boken: Kaffe av Rasmus Kjaer och Hentik Thomsen 2004.


2 kommentarer:

Gabriella sa...

Tack! Ska ta ut mitt kaffe ur frysen så fort jag kommer hem..

S. sa...

...och slänga det efter tre dagar? ;-)

Själv har jag kaffet jag använder sällan, i kylskåpet och det jag använder dagligen, i rumstemperatur. Tredagarsregeln följer jag inte! :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...