torsdag 7 oktober 2010

Banan- och chokladpaj!

Ännu ett tacksamt recept, då det är lätt (inte kalorimässigt kanske), går snabbt och blir jättegott! :-D
Pajbotten:
  • 100g smör
  • 5 dl smulade Digestivekex
Fyllningen:
  • 1 dl kakao
  • 5 msk Maizena
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl strösocker
  • 4 msk vatten
  • 2½ dl mjölk
  • 25g smör
  • 3 äggulor
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 bananer
  • 1 msk pressad citronsaft
  • 50g riven mörk choklad
  1. Smält smör och blanda med smulade kex. Tryck ut blandningen i en pajform ca 23 cm i diameter.
  2. Blanda kakao, Maizena, vaniljsocker och strösocker, tillsätt sedan vatten.
  3. Värm mjölk och smör och tillsätt det till kakaoblandningen. Vispa till en jämn smet och värm det i en kastrull tills det börjar tjockna, vispa hela tiden.
  4. Vispa samman äggulorna och hälften av grädden. Häll blandningen i kastrullen och värm tills krämen tjocknar, vispa kraftigt tills smeten är jämn. (Jag tror varje gång att smeten skurit sig, men vispar man bara lite till, så blir det bra!)
  5. Skiva två bananer och lägg skivorna på pajbottnen, häll över fyllningen och jämna till med en slickepott. Låt stå i kylskåp tre timmar.
  6. Strö över den rivna chokladen. Vispa resten av grädden, spritsa ut över pajen. Skiva bananen och häll över citronsaft. Garnera pajen med banan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väl att du får bjuda mig på fika när som helst?! :-) Moster

S. sa...

Det ska jag göra! :-) Visste du att jag redan bjudit dig på denna paj en gång för många år sedan? Förresten så fick jag bland annat detta recept av dig när jag fyllde 18 år!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...