lördag 16 mars 2013

Stockholm

Mina favoritaffärer i Stockholm:

Väskor, kläder och skor:
  • Mulberry Kanske de mest prisvärda väskorna i sta'n. Värt att vänta på rean, eftersom allt utom de klassiska väskmodellerna reas till ca 50%. Själv föredrar jag butiken på Birger Jarlsgatan, trevligare butik än den i NK.
  • Nathalie Schuterman Rea två ggr per år, köp väskor till 50% och kläder till 70%. Är det inte rea är det inte värt att gå in.
  • Palmgrens Väskor och kontorsmaterial i läder. Började som sadelmakare (jag får för mig att de kan sin sak då).
  • Hermès Också ett företag som började som sadelmakare. Har de klassiska väskmodellerna Birkin och Kelly, fantastisk kvalitet, men förfärliga priser. Kända för sina färgglada sidensjalar, som är något mer överkomliga. Har knappt rea över huvud taget. Värt ett besök bara för att det är så fint i affären.
  • Knulp Här har jag alltid gått in sedan jag var liten, och än har jag inte köpt något. Men det är ändå värt ett besök och någon gång ska jag också handla här :-).
  • Ewa i Walla Jättevackra kläder, men inte så bärbara, mer konst!
Inredning:
  • Malmstenbutiken Tidlös inredning i naturmaterial. Skulle kunna köpa det mesta.
  • Gysinge Vid första anblicken tror man inte att de har så mycket mer än färger, men gå runt ett tag så upptäcker man mer och mer.
  • Svenskt Tenn En av Stockholms trevligaste affärer, fantastisk inredning. Missa inte heller deras afternoon tea.
  • Iris hantverk En massa fina hantverk. Mina favoriter är linnehandukarna, kökshandukarna och ullplädarna.
  • NK papper Bästa och numera oftast den enda avdelningen jag besöker på NK. Här köper jag bl.a. mina svarta kalendrar i skinn.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...