måndag 15 augusti 2011

Redigering

Det är svårt, ibland jättesvårt. Det är frustrerande när bilder man redigerat och är nöjd med, visar sig vara sämre än det oredigerade originalet. Det jag tycker är svårast, i efterbehandlingen är att få till färger och ljus. Jag vill att det ska se naturligt ut, men vill ändå förbättra bilden. Ibland lyckas jag och ibland inte alls. Det finns några saker jag jag brukar tänka på, som i alla fall hjälper mig:

  • Sitt inte för länge med samma bild. Gå ifrån datorn, gör något annat och titta sedan igen. 
  • Dåliga bilder blir inte bra av redigering. De blir möjligtvis bättre. Gör hellre för lite än för mycket.
  • Det är oftast lättare och blir bättre om man är noga med ljuset när man tar bilden, än att senare försöka förbättra ljuset vid redigeringen. Det gäller också andra detaljer.
  • Redigera många bilder och titta mycket på andras bilder. Eftersom det finns massor med olika stilar och det är få saker som är rätt eller fel, gäller det att prova sig fram och hitta sin stil.
Några specifika saker jag ibland använder mig av i Photoshop:
  • Vid brusiga bilder kan ibland "ytoskärpa" ge ett jämnare intryck.
  • När man konverterar bilder till svartvitt, tycker jag de kan upplevas mer kontrastrika med hjälp av "oskarp mask" med högt pixelantal på radien. Det gör sig oftast inte när det gäller färgbilder.
  • Svartvita bilder upplevs lätt blåaktiga, jag gör dem lätt sepiafärgade, men det är förstås helt en smaksak.
  • Porträtt kan ibland bli snyggare om man minskar klarheten en aning i Camera RAW, men de förlorar samtidigt karaktär.
  • "Skugga" högdagrar och "efterbelysa" skuggor i delar av bilden gör jag rätt ofta.
  • Använda "mjukt ljus" eller använda "kurvor" och göra kurvan lätt s-formad, ger ofta snygg kontrast. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...