tisdag 16 juli 2013

Österåker

Köpte ett livstycke på Tradera för ett tag sedan. Egentligen är det en del av en livkjol från Österåkers högtidsdräkt, tillverkat av gul sidendamast med broderier på. Jag har gjort en del ändringar eftersom det var för liten storlek. Något som jag såg ganska sent är att det är asymmetriskt vid axlarna, den ena sidan är markant längre än den andra (jmf axelsömmarna och den översta blomman). Jag undrar verkligen varför!


Här kan man läsa mer om dräkterna i Österåker och västra vingåker.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Följer din blogg sen en tid tillbaka och alltid lika roligt att läsa och tänkte ge en liten kommentar.

Då jag själv lånat dräkter i samband med fiolspel, så kan det vara att den som haft detta livstycke spelat något instrument. Då en del dräkter inte sitter så bra på en när man ska spela. Sen kan det vara någon med asymmetrisk kropp eller så enkelt som slitage.

Nu har jag äntligen en egen, dock inte sytt den själv. Så nu slipper jag att låna och vid spel är tvådeladdräkt skönast och icke tvådelad vid dans.

/J

S. sa...

J: Ja, så kanske det är! :-) Jag tror i alla fall att det var meningen på något sätt eftersom skillnaden är så uppenbar. Jag frågade försäljaren, men hon samlade på dräktdelar sedan länge och visste inte vem som hade haft den här eller hur gammal den är.
Roligt att du skaffat dräkt! Var kommer den ifrån?

Katarina: Tack! Ja, Österåker och Vingåker har några av de vackraste dräkterna..

Anonym sa...

S: Dräkten jag har är från Blekinge, då min mormor var född i Blekinge. Egentligen så ska man ha en dräkt från där ens mamma är född eller där man själv är född, men blekingedräkten finns i så många färger som rosa, ljusblått, lila, grönt eller rött. Så jag valde istället att ha en grön blekingedräkt.
/J

S. sa...

Vad roligt! Dräkterna från Blekinge är riktigt fina tycker jag :-).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...