söndag 25 november 2012

Saffran

Jag har alltid gillat julen, men vissa år mer än andra. I år längtar jag mer än vanligt och har redan börjat med julgrejer.

Gjorde en saffranskrans som blev ovanligt god. Det var kanske inte bara bra, för jag åt alldeles för mycket, men här är i alla fall några bakningstips:
  • Vill man göra en krans som inte blir platt och bred, kan man lägga den i en sockerkaksform.
  • När jag bakar saffransbröd brukar jag köpa saffran av bra kvalitet och alltid mer än vad som står i receptet. Dessutom mortlar jag det tillsammans med lite strösocker, innan jag har i det i smeten.
  • Saffran har en förmåga att torka ut degen, så använd så lite mjöl som möjligt och grädda lite i underkant.
  • Fyllning med mandelmassa (ganska mkt), smör, kardemumma (också ganska mkt) och russin, är rent ut sagt skitgott! :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Antar att det inte finns mycket kvar att provsmaka? Men kanske kan det bli en krans till till familjens julfirande? ;-)
/ Bull-moster

S. sa...

Nä, Kristoffer och jag (läs: Nästan bara jag) åt upp kransen på två dagar. Men den gör jag gärna om till jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...